Jobbens viktigste og mest delikate aspekt er prioritering. Døgnet har bare 24 timer, og det å være produsent, medlem av A1, og personen av alle vil ha tak i virker å være en jobb som krever en enestående evne til å holde hodet over vannet. Tidlig opp om morgenen, se over dagens oppgaver, og velge ut hva som bør presses inn i 24-timerssyklusen man har foran seg. Det er tydelig at dette er noe han har drevet med en stund, og jeg er ekstremt takknemlig for at det var plass til meg som vil se og lære om hva han bedriver.
En grunnleggende forskjell i workflowen hans kontra min egen når det kommer til lydredigering, er at han jobber slik jeg jobber når jeg har 20 minutter igjen til deadline, bare hele tiden. Det betyr at et par ekstra nytelsesgjennomhøringer av et lydspor ikke eksisterer. Samme hvor godt du traff på akkurat det klippet. Du hører ikke over før du har klippet sammen en større sammenheng av et spor, som for eksempel en hel linje av en sang, eller et helt vers.
Det vi jobbet med her var noe han kalte "comping". Det var ut i fra en telefonsamtale jeg overhørte et ord lånt fra engelsk, som betyr å klippe sammen vokalsporet for en sang. Dette er en møysommelig prosess som krever et kontinuerlig høyt nivå av konsentrasjon. Lenger enn hva jeg er vandt til. Men det var en god følelse å brase gjennom en så stor jobb på så kort tid som vi gjorde.
Grunnen til at jeg føler jeg kan bruke ordet "vi" er at jeg faktisk hadde en liten finger med i spillet selv. Først et problem med at Logic var innstilt på feil Khz, som jeg fant og fikset, og at jeg la merke til at vokalisten på opptaket hadde sunget to ord i et refreng en smule ute av takt. Heldigvis var jeg godt for noe.
Ingebrigtsen har i sitt studio to sett med høyttalere til redigeringsprosessen. Det ene låter vakkert og musikalsk, som er fint til grov redigering. Og så kommer det andre, som låter tørt og fullstendig uinspirert, nesten uansett hva du spiller på det. Det er fint å bli jekket ned fra sin høye hest når man tror man har gjort en knalljobb.
"Hvis du får det til å låte bra på Yamaha-ene, så låter det bra på hva som helst!" mener Christian. Jeg må være enig. Yamaha-ene er nådeløse mot alle slags feil i lydbildet.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar