24. mars 2012

Plateslipp, og en musikkarriere begravet i papirarbeid




thank you for the sorrow

the times I had to borrow

when my heart was hollow
all my tears and quarrels 
thank you for my madness
all my pain and sadness
without it I would be less
without it I would not be as blessed




Sangen heter Blessed, og starter med sang på hebraisk, deretter arabisk, og til slutt engelsk. Det hele kan virke underlig, men det er bare om du ikke vet bakgrunnen for det.

My Favorite Enemy er hva en gruppe jøder og palestinere, samt Christian Ingebrigtsen, kaller seg under denne utgivelsen med samme tittel. Det handler ikke så mye om å tjene penger som det handler om å få frem et viktig budskap - jøder og palestinere trenger ikke å leve i fiendskap.

Dette er et prosjekt Ingebrigtsen har holdt på med en god stund, og nå er det endelig klart for digital distribusjon. Spotify, iTunes, og en haug med andre streaming/nedlastings-tjenester skal ha albumet tilgjengelig.

"Tja, skal vi si mandag?" spør Ingebrigtsen meg. "Hvorfor ikke?" svarer jeg. Albumet blir altså tilgjengelig rett over helgen.

Det er bare å laste opp de ferdigmastrede sangene, skrive inn låttitler og annen metadata nøyaktig, og vips, ditt album er ute. I alle fall på virtuelle butikkhyller. Og det tar jo litt tid før musikken dukker opp over alt, ettersom de forskjellige online-tjenestene har forskjellige rutiner for slipp av ny musikk.

"Weird Al" Yancovic fortalte sine fans via nettsiden sin, at albumet hans dessverre ikke ville komme ut før om 8 uker, sist skulle gi ut album. Grunnen til dette er at fysiske CD-er fort blir mer møysommelige og byråkratiske prosesser å gi ut enn hva artisten ønsker. Men er det du selv som er både plateselskap og artist, da er det klart at ting kan skyndes fram.

Ingebrigtsen bruker en publiseringstjeneste som sparer han utrolige mengder tid og arbeid, mot en liten prosentandel av inntektene så klart. Tjenesten heter Phonofile, og er for små plateselskaper som vil slippe å sende alle filene til de riktige stedene på de riktige måtene, og ordne med de byråkratiske strabasene det medbringer.

Dagen som er idag, er en av de dagene Ingebrigtsen sier han bruker på å skaffe seg pusterom til å være kreativ. Han jobber stadig med nye låter for nye artister. Men det er mye enklere å være kreativ uten en enorm mengde annet arbeid hengende over seg.

Derfor er idag dagen hvor så mye som mulig av Gramo-relatert arbeid skal gjøres. Ingebrigtsen forklarer at det fort kan bli veldig lite penger igjen til selve artisten til slutt. Pengene som kommer inn fra streaming, kjøp, radioavspilling etc., blir fordelt 50/50 på utøvere og låtinnehavere (plateselskapet).

Etter inntektene er delt på to slik, skal de igjen fordeles på alle utøverne av låta. Det fordeles slik:

A: Hovedartisten, får størst prosentdel.
B: Musiker, ikke artist, får litt mindre.
C: Dirigent/musikalsk leder, får også litt mindre.

Denne informasjonen registreres til Gramo (Norge) per låt, per plate. For internasjonalt bruker Ingebrigtsen noe i England kalt Rights Agency.

Et gullkorn jeg sitter igjen med på slutten av dagen min er at Ingebrigtsen klager over hvor komplisert og treg Gramo sin nettside er å bruke. Jeg finner det urkomisk. Han skulle likt å prøve It's Learning eller Skolearena. Siden ser ut som den kostet 100 000 eller mer å få i stand. Men litt oppussing hadde ikke skadet dem.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar