1. april 2012

Waiting for Daylight

"Gidder du å børste av støvet av keyboardet?" spør Ingebrigtsen. Det gjør jeg gladelig. Spesielt når det betyr at jeg får være vitne til komposisjonen av en splitter ny låt for en annen kjent norsk artist, som Ingebrigtsen skriver for. Nå skal det endelig lages musikk.

Papirer, bredbånd som ikke fungerer, registrering av låter til Gramo, var alt som stod i veien forrige gang. Faktisk er det litt igjen til idag. Men for min skyld, sier Ingebrigtsen, at han skal prøve å få tid til litt av det man kan kalle kjøttet på beinet av en musikkarriere; musikk.

Han hadde en idé til en godlåt i hodet en stund tilbake, som han dessverre klarte å glemme. Men her om dagen, var den plutselig tilbake igjen, og da må det spilles inn, før det er for sent!

Slik er det med melodiideer. De kan ikke skribles inn i notatblokken på telefonen mens man gjør andre ting. Man må spille de inn i en eller annen form. Og det er ikke alltid det passer å ta en trall midt på gata eller i et møte om du får en god idé.

Denne gangen har han heldigvis spilt det inn på iPhone'en sin. Keyboardet er allerede koblet opp til den stasjonære Mac'en, og han setter rett i gang så snart alt utstyr er oppe og går (og så snart Logic Pro slutter å krangle).

Det hersker ingen tvil i Ingebrigtsens sinn om det er en bra låt eller ikke, tvert imot. Det eneste problemet han må tenke på er om det muligvis finnes annen musikk som ligner for mye. Uansett kreativitet, er det et begrenset antall toner å velge mellom i skalaen, og det skal svært lite til før man får beskyldninger i hutt og pine.

Alle fra Madonna til Green Day får beskyldninger om rip-off's slengt etter seg stadig vekk. Men musikk som ligner i en eller annen grad er et faktum av hverdagskost i platebransjen, og så og si umulig å ikke støte på før eller siden. Derfor gjelder det å følge med. Det er ikke så ulikt alle patentsøksmålene i mobilindustrien, hvor alle og enhver slenger søksmål i hytt og pine, bare for å se om de får napp noe sted.

Grensen er definitivt overtrådt om du hensiktsmessig kopierer en spesifikk lyd (skarptromme, stortromme etc.) fra en annen låt. Naturligvis gjør man aldri slikt, men det er verdt å få med seg.

Tilbake til dagens musikkprosjekt; det du ser over, er "skjelettet" av en sang.

Skjelett er hva Ingebrigtsen logisk nok kaller basisen for en fremtidig sang. Den inneholder forslag til BPM, toneganger og instrumenter som (muligens) passer inn. Alt er spilt fra keyboardet hans, og inn i Logic Pro (se MIDI controller). Det eneste grunnleggende som ikke legges inn i dette tilfellet er vokal. Han skriver tross alt ikke denne sangen for seg selv.

Skjelettet er en demo som skal vises fram til den utøvende artisten, og produsenten ved en senere anledning.

En smule urelatert, men likevel interessant; under ser du a1's første musikkvideo på hele ni år. Innspillingen av denne videoen var like kald som den var høyt opp i toppen av et norsk fjell. Ingebrigtsen er voice-over i begynnelsen.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar